Jeugdvoetbal voetbalkamp voetbalschool voetbalstage Barcelona voetbalacademie België en Buitenland Vergelijking


Het zijn de kleine dingen die het verschil maken


Kleine verschillen, maar die hier wel heel duidelijk te merken zijn. Barcelona leert jonge spelers ook denken op het veld, meer dan alleen een bepaalde techniek bijbrengen. Bij de teamtrainingen houdt men zich niet bezig met het trainen van de dribbel. Het huiswerk voor iedere speler is het onderhouden en het trainen van het balgevoel en het ontwikkelen van diverse technische vaardigheden.

Positief inzicht, hef je gezicht naar het licht en draai je hart met de zon mee. Op het moment dat je negatieve gedachten gaat vervangen door positieve gedachten krijg je positievere resultaten. Denk aan applaus geven voor mooie acties, reddingen of andere dingen om spelers te motiveren op een positieve manier. Don’t worry als een fout wordt gemaakt, volgende keer zal het wel lukken, of gewoon neutraal blijven. ZEKER GEEN KRITIEK of commentaar geven. Deze manier van omgang is geldig voor iedereen. De trainer stopt het spel en legt aan iedereen uit als iets niet goed gaat, zelfs 10 keer indien nodig. Hij herhaalt gewoon het positieve scenario, waar zitten de punten in het spel, hoe kan de speler deze punten bemachtigen en zegt dan dat ze opnieuw moeten proberen. Voornamelijk tijdens oefenwedstrijden geldt extra punten voor groepsknuffels en als hele team samen een doelpunt gaat vieren. De coach keurt het goed als fouten deel uitmaken van de training. De eerste reactie op een foutje is altijd negatief, het is natuurlijk, maar het is blijkbaar verkeerd. De fout is niet de vijand bij Barcelona. Omgaan met fouten is de gemakkelijkste manier om iets te leren, dus een fout is een vriend en helpt je verder. Wanneer een voetbalspeler van 10 of 14 jaar een fout maakt, is de reactie is altijd positief geweest en het advies in de praktijk van toepassing was. Nooit wordt daar gezegd “Heey wat doe je?!!.. ” Er volgt een positieve motivatie of rustige herhaling. Altijd wordt uitgelegd tot in detail uitgelegd wat hij anders moest doen. Tien keer als het nodig was, om het zo beter te kunnen onthouden. Anderen luisteren gewoon mee. De juiste reactie helpt echt om vooruitgang te boeken. Spelers begrijpen zelf al wat hun fouten zijn, maar hoe ze deze fouten verbeteren dat ligt niet altijd voor de handen.

Alles is opgebouwd om te leren omgaan met de vrije ruimte. Ruimte vrij maken, bemachtigen, zien en gebruiken. Rondjes met 5 spelers, rondjes met 6 spelers, rondjes met jokers, rondjes met aanvallers. Van de oefeningen gebeurt 90% in beweging, op zijn minst 1 tegen 1. Er wordt nauwelijks getraind op afwerken op doel, hooguit 30 minuten per week. Ze weten wel dat penaltykoning spelen gewoon buiten de training plaats vinden en besteden er dan ook geen tijd aan.

Op rustig tempo voor fysiek en mentaal niveau vinden de trainingen plaats. Oefening zijn zo simpel mogelijk opgebouwd, om zo het spel eenvoudig te spelen. Ze proberen het maximale resultaat te halen met korte eenvoudige sprintjes. Zoals al vermeld techniektraining het huiswerk van iedere speler. De bal hooghouden doen ze alleen tijdens de warming-up of tijdens het wachten. Rusten is drinken en zitten in de schaduw, zonder bal aan te raken.

Alle activiteiten moeten met de bal plaatsvinden. Beginnend met een warming-up. Maak je de gebruikelijke squats? Hou de bal dan in je handen. Ben je aan het joggen? Schop de bal, en ren ermee. De bal moet altijd in de buurt zijn, het moet een gewoonte zijn dat de bal altijd bij jou is.

Spelers weten precies waar welke oefening voor dient. Alles wat in de training wordt gedaan, doen ze om punten te verdienen. De doelstelling is niet alleen de tijd goed doorbrengen, voetbal te spelen of veel lopen om moe te worden. Spelers hebben een doel, een werkwijze, en als die lukt krijgen ze er 1 punt ervoor. Ik zag altijd bij alle coaches een eigen, van tevoren opgemaakt plan, ze besteden tijd aan de voorbereiding ervan. Geen improvisaties tijdens de training heb ik gezien. Ze leggen uit aan U9 of U10 wat ze gaan oefenen en voor waarvoor dat nodig is. Er wordt ook verteld wat ze morgen gaan doen.

Laten we een voorbeeld nemen. Bijna alle coaches spelen gewoon mee, vooral met de teams met de jongste spelers. Ze doen gewoon mee als een extra speler in rondjes, en houden het zo eenvoudig mogelijk. Hierdoor zijn ze erbij betrokken en is makkelijker om het beste voorbeeld te geven. Ik twijfel of de coaches met 18 jarige spelers mee kunnen doen, qua snelheid en dergelijke, maar met alle respect voor de leeftijd bij U9, U10, .. U14 spelen ze gewoon zonder moeite mee.

De overwinning is niet het belangrijkste. Het doel is om vooruitgang te boeken, om beter te worden in de technische, fysieke en psychologische vaardigheden, en niet om kinderwedstrijden of interne wedstrijden te winnen.

Ze weten dat ze talent moeten beschermen. Het belangrijkste is dat elke speler zijn individuele vaardigheden heeft. Sommige mensen hebben een groot talent, het slechtste wat je dan kan doen het talent beroven. Iemand heeft een uitstekende snelheid, iemand is goed in dribbelen, in een situatie een-op-een, een andere is gewoon slim en ziet en creëert situaties die niemand ziet en kan creëren. Laat hem doen waar hij goed in is. Er was een speler van London, die goed was in dribbelen, waarschijnlijk geleerd via YouTube. Als de wedstrijd begint gaat hij tweemaal dribbelen, hij verliest de bal en heeft geen oog voor het team. De trainer reageert niet en blijft positief, een aantal minuten later, stopt hij de wedstrijd en zegt tegen iedereen. “De beste manier is zo eenvoudig mogelijk te voetballen de doelstelling is om samen te spelen, maak plezier met jouw teamgenoten en geef hen ook de bal, we dribbelen alleen als het niet anders kan. Bijvoorbeeld als iedereen is gedekt staat en een lange bal te veel risico is. Nieuwe regel is dat jullie mogen scoren, maar alleen als tenminste 4 verschillende spelers van jouw team, achtereenvolgens de bal hebben aangeraakt.”

Reacties